Het EK 2022 voor vrouwen is in volle gang! Voor en tijdens de wedstrijd van de Oranje Leeuwinnen tegen Zweden hebben we gezien hoe veel Nederlandse supporters er afgereisd zijn naar Engeland, waar het EK wordt georganiseerd. Officiële accommodatie-boekingspartner Booking.com zocht uit hoe de blik op vrouwenvoetbal de afgelopen jaren veranderd is.
Niveau vrouwenvoetbal stijgt
Na de winst van Nederland op het EK in 2017 hebben de Oranje Leeuwinnen er veel fans bij. In onderzoek van Booking.com gaf 72% van de Nederlandse voetbalsupporters aan dat de groei van het vrouwenvoetbal ervoor heeft gezorgd dat profvoetbal spelen in topcompetities over de hele wereld een realistische ambitie is geworden voor vrouwen en meisjes. Ook zegt 68% van de ondervraagden (ruim 5.000 deelnemers uit binnen- en buitenland) dat dat veel van de huidige professionele vrouwelijke voetballers net zo goed zijn als hun mannelijke collega’s.
Bezoek voetbalwedstrijden zorgt voor positieve reiservaringen
Zoals op bovenstaand filmpje te zien is bezochten duizenden fans van Nederland de eerste wedstrijd tegen Zweden. Ook de komende duels van het Nederlands Elftal, tegen Portugal en Zwitserland, wordt een grote oranje clave in de Engelse steden en stadions verwacht. Uit het onderzoek kwam verder dat een positieve reiservaring van een voetbaltrip zorgt voor:
- Openstellen voor nieuwe ervaringen;
- Meer avontuurlijke dingen proberen;
- Passie voor reizen verder te ontdekken.
Bijna een derde van de ondervraagden gaf dit per punt na het bezoeken van een voetbalwedstrijd in het buitenland. Arjan Dijk, Senior Vice President en Chief Marketing Officer bij Booking.com, denkt wel te weten waarom dit zo is. “We geloven dat voetbal, net als reizen, de kracht heeft om mensen te inspireren en ons dichter bij elkaar te brengen, door fans eraan te herinneren dat er een wereld vol geweldige en diverse culturen, mensen en ervaringen wacht om ontdekt te worden.”